30 december 2010

Nyårslöfte!

Imorse, rättare sagt alldeles nyss, sprang jag ned till tvättstugan i hopp om att lika snabbt återvända och äta gröt. Det gjorde jag inte. Där stod en norrländsk granne som gärna ville prata om tvättstugan, barnvagnsförrådet och våra grannar "nysvenskarna- som varken kan läsa eller förstå att tvättkorgen ska stanna i tvättstugan". Inte nog med den mycket heta informationen, det var även grannar som stånkat över att det flyttat in en barnfamilj i huset, det vill säga vi. Inte trevligt och mycket ovant från min sida som haft lyxen att bo i hus med tomtgräns som skydd från gemensamma tvättstugor och SDgrannar. Så nu fick ju nyårslöftet gripa in och det blir som följande: Lyssna och var trevlig mot grannarna men ingenting mer, när jag stängt dörren lämnar jag dom, psykiskt, utanför.

Hur får du det att fungera med grannarna?

4 kommentarer:

Fiff sa...

Bor i hus! ;-) Nejmen, när jag bodde i min lägenhet hade jag suveräna grannar, verkligen. Fast det var en som jämt satt ute och snackade på balkongen sent på kvällen. Men jag kände henne ytligt, så då sa jag till henne lite fint. Min man körde mer på ignoreraomduintemåstevarasocial-varianten. Kör på den du också! Hälsa om nån är mottaglig för det, annars skit i det.

Helena sa...

Bor i radhus, hälsar och pratar om neutrala saker. Börjar skvallret gå om grannarna säger man hej, och går vidare.
Gott Nytt År!

Bettan sa...

ja, viserkigen bor jag i radhus men grannar finns!!! jag har lovar mej själv att alltid vara trevlig och hälsa på mina grannar oavsett vad vi tycker om varandra... men vad jag pratar med maken om bakom våra dörrar ... det har INGEN med att göra!!! Ha ett gott nytt år och dålig energi lämnar man bakom sej!!
Kram sytanten

Nettan sa...

Bor i villa =) Här är (tyvärr?) inte grannsammanhållningen så där överdriven, alla håller sig lite på sin kant utom de som känt varandra sen dagis. Lite allmänt prat över staketet ibland, försiktighet med skvaller och hyfsad tolerans med varandras olikheter. Lagom alltså ;)
Tror på tidigare talares råd, och att du har en sund inställning.
Gott Nytt År!