21 juni 2010


Dem är ju så vackra african flowers, så nu vill jag göra något riktigt vackert av dem..
Vad det till slut blir är en överraskning, inte minst för att jag är lite tveksam själv!
Om du har mycket koll på ihopmontering av rutor så får du gärna ge lite tips...
Vissa tycker inte om att virka ihop utan sy hellre, blir det verkligen finare?




För att frångå virkning helt men i alla fall vara kvar inom området blommor:
Jag vann en fantastisk fin marimekko bärsjal på tradera igår- blev så glad =)
Modellen är helt ny för mig och min dotter så det ska också bli spännande att testa! Bärsjal är mysigt!


Ha en härlig dag =)

5 kommentarer:

Nadia sa...

Så oerhört fina!! Själv tror jag att jag skall göra en filt av mina. Hade nämligen en fin gammal mormorsrutefilt hemma som var ett arv från min mormorsmor. Klantig som jag är ibland slängde jag förstås in ullfilten i tvättmaskinen vilket resulterade i att den krympte till bebisstorlek. Så nu känner jag liksom att jag är tvungen att kompensera denna tabbe inför kommande generationer genom att virka en egen mormorsfilt.

är även lite sugen på att göra en väska,får bara klura ut hur jag skall få ihop den först.
Hur har du gjort med rutorna på bilden, sytt eller virkat? Jag har börjat sy ihop mina vilket iofs blir snyggt men vill gärna testa lite olika varianter för att se vad som blir snyggast.

Bärsjalen ser härlig ut, man blir ju glad bara av att titta på den. Använde själv bärsal hellre än vagn till min son. Nu är han tyvärr lite för stor och framförallt för tung för att bäras runt på. 14kg och 2 och ett halvt år känns i ryggen..

Caroline sa...

Åhh Nadia, vilken osis med filten. Jag ser fram emot att se din kompensationsfilt =)

Rutorna har jag virkat ihop, bestämde mig för det till slut. Men det är ett himlande knåpande, bara att tänka ut hur dem ska ligga! Hur är det att sy? Jag virkar ihop dem med fasta maskor vilkket gör att det blir en kant på baksidan, ingen bra idé om man ska göra en filt tror jag!

Ja visst är det härligt att bära, min 1åriga dotter är lätt än så länge som tur är!

Använder du din blogg? Tänkte svara där men blev tveksam om du skulle titta efter!

Nadia sa...

Jag valde att sy med kaststygn eftersom jag var rädd för att det kunde bli lite klumpigt och skapas kantar om jag virkade ihop dem. Men jag skall testa lite olika varianter och se vad som blir snyggast.

Nej,använder inte bloggen längre. Har ju inte tid att blogga nu när jag har hittat en ny hobby :) Kanske dags att skaffa en ny blogg, en virkblogg :) Men tills dess får du gärna svara här, jag kikar in då och då för att se om du har svarat.

Caroline sa...

Det ska jag med! Vi hittar nog båda vårt favvosätt att få ihop rutorna på =) Ha en härlig midsommar, gissar att du är i Chile, du får väl virka en liten midsommarstång ;)

Nadia sa...

Känner mig jättenöjd med mina ihopsydda rutor, det blir jättesnyggt och syns inte alls att det är ihopsytt. Men (och detär iofs ett stort men...) det tar en sådan j-vla tid. Jag tycker iofs det är perfekt pysselarbete att sitta med medan man slötittar på tv t.ex. men ndå...det tar sin tid och jag misstänker att det skulle gå snabbare att virka ihop dem. Men så är jag ju lite nybörjare på virkning och ändå hyfsat duktig på att sy så därför väljer jag nogändå detta sätt. Sen måste jag ju ändå klura ut ett sätt att virka snygga kanter på filten :)
Well, well, det ska bli spännande att se hur slutresultatet blir. Och jag hoppas att du håller oss uppdaterade om vad som händer med dina afrikanska blommor.
Gillar den svarta botten som konstraterar snyggt mot det röda!