26 augusti 2012

Nysydda plånböcker!


Caroline Hindrikes har sytt inte bara en, utan TVÅ plånböcker. Med dragkedja, kortfack, sedelfack och tryckknapp. Jag är så stolt! Det här skulle minsann syfröken Harriet ha sett när hon bannade mig för att inte trä maskinen ordentligt ;)

Plånbok 1 - 
Tog tre dagar att sy.
Är sydd av yttertyg från min gammelmormor och innertyg av ett loppisörngott. 
Vliselinet skulle inte behövts för tyget var tillräckligt tjockt,men ni behöver inte vara oroliga - jag har lärt mig av mitt misstag!







Plånbok 2 -
Tog en och en halv timme att sy (nu hade jag minsann vanan inne).
Yttertyget är vaxat tyg från Ohlsons tyger och därifrån kommer också innertyget som är betydligt tunnare. 
Det blev så knöligt att fixa knappflärpen med vliseline att jag struntade i det-då blev å andra sidan slutresultatet lite knöligt men jag blundar för det och tittar på resten av plånboken istället ;) 










Inte nog med det - jag har dessutom lärt mig att förkorta blixlås. Inte svårt om du föjer Karin Ottilias pedagogiska beskrivning! Det var tack vare hennes Sew along som jag inte gav upp utan faktiskt klarade av att sy hela plånboken, den kan jag rekommendera!


6 kommentarer:

Anonym sa...

"handywoman" jättefina caroline :) kram ullis i leksand

Anelma handarbetar sa...

Wow vad häftiga! Vad duktig du har varit.

Kram Birgit

Nora sa...

Vekrligen supersöta^^ Vill oxå ha;)

Emilia sa...

Supersnygga!

Åsa Tidqvist sa...

men vad fina! den sista var verkligen jättefin!!

Luxxie - Kreativit kaos & Konstigheter sa...

Jättefina! Dom ser ju riktigt proffsiga ut :D